torsdag 21 januari 2010

Istället för...


Ibland (läs: ofta) önskar jag att jag kunde vara världsmästare på något annat än istället-för.

Istället för att sova natten till idag satt jag och läste dåliga bloggar, såg på dålig tv och lyssnade på (förvisso väldigt bra, men ändå) musik. Istället för att fara hem från skolan tidigt och städa som jag hade tänkt, stannade jag över och kom hem alldeles sent. Istället för att göra vad jag skulle när jag väl kom hem, det vill säga städa och laga matlådor, har jag suttit och gjort ingenting. Istället för att faktiskt laga mat, gick jag på Ica och köpte fusk-mat, men istället för att tillaga den tills imorgon sitter jag nu och spelar Betapet med Elina. Istället för att göra något som helst klart inför imorgon, sitter jag och skjuter på det så länge som möjligt vilket, i vanlig ordning, kommer resultera i alldeles för lite sömn. Istället för att straffa mig själv hårt för detta, och förhoppningsvis lära mig något, unnar jag mig lyx i form av varm choklad med grädde.

Dessutom; istället för att faktiskt sitta i soffan kommer jag allt oftare på mig själv med att sitta på golvet vid soffan, med smärtande svanskota som följd efter en stunds sittande.
Mästaren av istället-för har talat.

Vore jag såhär bra på något annat i världen, vore det något för folk att beundra. Som det är nu är det beundransvärda i det hela mycket tvivelaktigt. Men eftersom jag ändå är van att umgås mig själv och mina quirks, beslutar jag snabbt att istället för att städa och allt sådant nu, så får jag se till att göra det på fredag eftermiddag, sådär effektivt som även jag kan fixa om jag bara har en morot - denna gång är min morot att på fredag, när allt är fint och på sin rätta plats, disken är diskad och ljus tända, då får jag skriva brev! (Och ja, kanske äta lite choklad, då.)
*Löjligt förtjust*

Nu skall jag fortsätta mitt parti Betis (hitintills gillas anstod, plös, zygot och volma) istället för att ta tag i mitt liv, samt sitta och njuta av vetskapen att jag solvat närmare 300 varptrådar idag och har under 150 stycken kvar imorgon. Snart blir det väva av!

2 kommentarer:

  1. Sa just till Arvid i morse att han skulle ta efter ditt lugn och inte stressa upp sig. Han menade på att hur stressad han än blev gick det inte fortare men att han ändå blev otroligt stressad. Jag menade på att det var helt onödigt- gör som Elin sa jag. Jag tänker att det ingår i din istället för mentalitet. Hm, vilket bladder det blev. Nåväl. Världsmästare hur som är INTE illa :)

    SvaraRadera
  2. HATT på dig, fina. Jag älskar dina Istället för. De hänger som lysande stjärnor i mitt fönster.

    SvaraRadera